Gå videre til hovedindholdet

Lidt om chili og tomater

Jeg har nævnt et par gange at jeg er glad for at så chili. I julegave fik jeg, forkælet som jeg er et lækkert drivhus. Det har vi så været ved at sætte op. Dog med et par små problemer... For da drivhus soklen var samlet og støbt, og vi begyndte at samle drivhuset. Kunne vi konstatere at soklen var blevet sendt i et nummer større en drivhuset. Gode råd var dyre. For nu stod soklen der jo. Støbt.
Heldigvis var firmaet meget søde at sende os et nummer større drivhus.Men det ar jo betydet at drivhuset ikke er samlet endnu. Og mine små plantespire vokser hurtigt under det kunstige lys i klæderen.
 Egentligt skulle i blot se de her sjove potter man kan købe så man kan gro tomater på hovedet(de er købt i jem og fiks) Men man aner lige drivhus soklen udenfor. Tomaten er en Hill Billy 
 Og igen en omvendt tomat, her er det Black from Tula som hænger i vinduet. Det skulle give et større udbytte og tomaten skulle have det bedre sådan. I potterne er der Basilikum "lemon" og Persille "Forrest Green"
 Så kommer vi til vores Kælder. Og som det ses, har vi billiardbord, dart og i det hele taget rimelig meget hyggelig bodega. Lige pt. er det dog de små planter der nyder godt af den.
 Hernede står de nemlig lunt og med lækre kunstige solstråler. Og der er en grund til de står hernede. For ellers ville vi være indhyldet i et pink lys.
 Og som det fremgår, har jeg rigtig mange små planter. Ja faktisk ser vi på 57 små nye planter.
 Fordelt på 
2 agurker, Armenian Yard Long
20 forskellige  tomater, 
Orange zebra, Matt´s Wild Cherry, Wild goldy, Amana OrangeBlack CherryBlack TruffleBlack from TulaHill Billy, Incas Hf1, Ananas Tomat, Sweet Cassady, Coustral, Tess´s Land Race, Green Zebra, Tiger Tomat, Saint Lucie, White Currant, Gul Kirsebær, Cherise Cherry og Rød kirsebær. Nogle er købt i danmark og paris. Andre er byttet forskellig steder på nettet.

22 forskellige chilier.
Hot Chocolate habanero(fra sidset år), Twiligth(fra sidste år), Peruvian Purple(fra sidste år), Tonga Orange, Habanero Dulce,  Hungarian Hot WaxAji BenitoAnaheim, Cveta Hot, Citron Chili, Orange Rocoto, Santa Fe GrandePurple JalapeñoBishops CrownChocolate Scotch Bonnet, Sweet Banana Pepper, Tears Of Fire, Orange sød snack peber, Jalapeno, Buttet mild, Fish og Habanero ukendt.
 Som i kan se har jeg haft lidt svært ved at styre mig. Og faktisk er det sådan at Chilier kan overvintre og det har jeg så gjort med 3 planter fra sidste år. De står nu i vindueskarmen og hygger sig. 
Og sørme om der ikke allerede er blomst i dem. Chilier skal sås tidligt for at man får glæde af dem til sommer. Mine små chilier er er plantet i slutningen af december. Tomaterne er sået i slut februar og det samme med agurkerne. Det er så lige tidligt nok for dem, for de vokser som ukrudt og hvis det drivhus ikke snart er færdigt, ja så kan vi bare klatre fra kælder til 1 sal i vores agurker...

Så som i nok kan regne ud så er drivhuset fyldt op inden det endnu er samlet. Men jeg syntes faktisk det er ret sjovt at sådan selv følge sine planter fra frø til stor planter hvor man selv kan hente friske tomater og chilier.

Jeg havde for et par år siden en tomatplante som jeg fik i mors dags gave som holdt os med tomater hele sommeren.

Er der nogen af jer der der dyrker noget selv?

Kommentarer

  1. Vi er også skudt i chili :) har flere sorter end jeg kan tælle. Vi er på den årlige chili festival hos Bjarnes Frø og du skal checke ud facebook gruppen Danske chili entusiaster :)

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Amerikanske Brownie

Den her opskrift har jeg lave mange gange, og den er skøn. Sprød udenpå, sej indei. Lige som en brownie skal være. Det sjove ved dem, er at man skal bage dem i muffinforme. Så er de portions anrettede helt fra starten af. Altså bortset fra at jeg kan spise mere end en.. Du skal bruge: 100 g mørk chokolade 200 g Smør, i tern 400 g sukker 4 æg 1 stang vanille 160 g mel 100 g mørk chokolade i små stykker 100 g lys eller hvid chokolade friske hindbær Sæt ovnen på 160 grader. Smelt 100 g mørk chokolade over vandbad, sæt til side i 15 min.  Rør sukker og det kolde smør lyst og luftigt Smør, masser af smør Når det er pisket godt, tilsættes et æg af gangen, pisk godt imellem hvert æg.  Tilsæt den lunke chokolade, rør grundigt  Tilsæt mel og til sidst tilsættes det hakkede chokolade  Dejen er sjov silkeblød og ret luftig  Put en lille tsk. fuld af dejen i en GODT smurt muffinform, læg et hindbær ned i dejen. Tilsæt igen en tsk. fuld dej. De skal

Telefonsælger, ost og kaffe

Og ikke nødvendigvis i den rækkefølge:-) For det første har vi fået nyt tastatur. Så nu kan jeg skrive KKKKKKK lige så tosset som jeg vil. Da vi var til Birthe og Annes blogtræf i vejen, Fik vi de her skønne oste. Jeg skyndte at spise dem og måtte bare have mere af den her. Castello, reseve præst, hedder den. Den er super lækker, lidt af prima donna. Men på sin helt egen måde. Jeg har købt den et par gange. Og i sidste uge var den på bud i vores Føtex Food, hvor man kunne få 2 for 35 kr. Den er vanvittig god til et ostebord.  Og Den anden dag da jeg lige var på tanket for at købe en morgenbolle, så jeg denne her starbucks Qandi latte caramel flavour sag. Og nu er det jo ingen hemmelighed at jeg er ny ud i kaffen. Og at det skal være sødt og ikke smage voldsomt af kaffe. Er du helt vild den er god. Så er der det her med den der telefonsælger.  Jeg ser mig selv som et forholdsvis åbent og venligt menneske. Normalt også over for telefonsælgere...  Men, den anden dag

Godt Nytår og en konkurrence

Håber i alle havde en god nytårsaften. Det havde vi. Vi var i gode venners lag, med masser af hygge og god mad i rigelige mængder. Vi fik hjorte carpaccio skudt af naboen til forret, Dernæst stod den på ryg fra samme dyr:-) og til dessert havde jeg lavet  Lones Bourbon tærte , som var intet mindre end formidabel. Nå men det er jo faktisk ved at være et år siden jeg startede bloggen. Og det skal selvfølgelig fejres med en konkurrence:-) Jeg har haft gang i en god chilidyrkning sidste år. Og nu har jeg jo fået mig et drivhus, så de små planter kan tage endnu mere af min tid.  Det her er de "overskudsfrø" af Chili, tomater og en enkelt agurk.  De står bare og venter på lidt kærlighed i form af jord, varme og vand.  Og som du måske kan ane, er det ikke de almindelig tomater som min interesse har fanget.  Her er "black Cherry", "pineapple" og "black from Tula" at finde  Og Chilier er simpelthen fantastiske små planter. B