Gå videre til hovedindholdet

Savner Sommer


Ja, jeg savner sommer. Det betyder tid med familien, lange dage ved stranden i løkken, gåture med hundebarnet og masser af tid til at lave god mad. I sommer var vi i Spanien hvor vi have lejet privat hus af nogle danskere. Jeg var egentligt ret skeptisk, mest af alt fordi jeg tit syntes at udlejningshuse ikke er ret hyggelige fordi de der udlejer ikke vil bruge tid på at gøre det hyggeligt fordi de "bare"udlejer det. Men alt blev gjort til skamme. Der var så hyggeligt. Nå men for tiden får jeg ikke rigtig lavet så meget spændene mad. Så i må nøjes med at drømme jer tilbage til sommer, sol og varme sammen med mig.


 Ældstebarnet spiser muslinger på tagterrassen i Spanien
 Det gør yngstebarnet sørme også.
 Foran en borg. Man fornemmer ligesom min iver for at komme ind og se borge...
 I poolen en halv sen eftermiddags time.
 Røgede rejer og laks i sommerhuset i løkken.
 Så er det rejetid.
 Uhh, det er godt.
Lige der oppe bag klitten ligger Vesterhavet.

Men inden det bliver sommer og sommerferietid, skal jeg igen til Afrika. Det er jo altid skønt at sådan rejse med sit arbejde. Men det er altså også meget hårdt arbejde. Da vi var i Brasilien i december, knoklede vi hårdt fra morgen til aften. Og jeg er sikker på at turen til Afrika mindst bliver ligeså hård.
Vi skal til Hammanskraal som ligger lidt nord for Pretoria. her er hvad www.sa-venues.com selv skriver om byen!

Roughly 30 minutes from Pretoria, virtually on the border with the North West Province, the little town of Hammanskraal lies just off the N1 - the R101 runs directly through it. It’s not a particularly pretty town by any one’s standards. Its neglect is a direct result of its being one of the previously disadvantaged areas that suffered most under the marginalisation of apartheid. This shouldn’t deter a visit to Hammanskraal, however, as there are a number of opportunities to stay in accommodation within the townships in Hammanskraal and to experience the warmth and hospitality for which South Africa’s country regions are so famous.

eller på dansk kan man sige følgenden:

Det er ikke en særlig smuk by. Dens omsorgssvigt er et direkte resultat af at det er en af ​​de tidligere ugunstigt stilledeområder, der led mest under marginalisering af apartheid. 

Det er virkelig en trist by. Vi bor lige uden for byen, i et kommende big 5 reservat som hedder Dinokeng.
Reservatet er rimeligt nyt og siden vi var der sidst er der både kommet elefanter og løver. De har leoparder, gnu, sjakaler, flodheste, giraffer og en masse andre dyr jeg ikke lige kan huske. Jeg ved ikke om i ved det, men faktisk har der aldrig været så mange dyr i sydafrika, de er tilført for at skaffe turister. Forskellen på reservater og safariparker er rimelig simple. I safariparker fodre man dyrene, altså det er en slags zoo. I Reservater klare dyrene sig selv.Man kan mene om det hvad man vil men det giver arbejde til mange. Og det er der brug for.

Vi bor som sagt inde i reservatet på en gamelodge. Som virkelig er lækker. Og meget over standarten hvad vi normalt bor i når vi rejser.

Så i slutningen af marts drager jeg igen af sted til varme afrika. Igen for at arbejde med Giraffer. I kan se lidt mere her.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Amerikanske Brownie

Den her opskrift har jeg lave mange gange, og den er skøn. Sprød udenpå, sej indei. Lige som en brownie skal være. Det sjove ved dem, er at man skal bage dem i muffinforme. Så er de portions anrettede helt fra starten af. Altså bortset fra at jeg kan spise mere end en.. Du skal bruge: 100 g mørk chokolade 200 g Smør, i tern 400 g sukker 4 æg 1 stang vanille 160 g mel 100 g mørk chokolade i små stykker 100 g lys eller hvid chokolade friske hindbær Sæt ovnen på 160 grader. Smelt 100 g mørk chokolade over vandbad, sæt til side i 15 min.  Rør sukker og det kolde smør lyst og luftigt Smør, masser af smør Når det er pisket godt, tilsættes et æg af gangen, pisk godt imellem hvert æg.  Tilsæt den lunke chokolade, rør grundigt  Tilsæt mel og til sidst tilsættes det hakkede chokolade  Dejen er sjov silkeblød og ret luftig  Put en lille tsk. fuld af dejen i en GODT smurt muffinform, læg et hindbær ned i dejen. Tilsæt igen en tsk. fuld dej. De skal

Telefonsælger, ost og kaffe

Og ikke nødvendigvis i den rækkefølge:-) For det første har vi fået nyt tastatur. Så nu kan jeg skrive KKKKKKK lige så tosset som jeg vil. Da vi var til Birthe og Annes blogtræf i vejen, Fik vi de her skønne oste. Jeg skyndte at spise dem og måtte bare have mere af den her. Castello, reseve præst, hedder den. Den er super lækker, lidt af prima donna. Men på sin helt egen måde. Jeg har købt den et par gange. Og i sidste uge var den på bud i vores Føtex Food, hvor man kunne få 2 for 35 kr. Den er vanvittig god til et ostebord.  Og Den anden dag da jeg lige var på tanket for at købe en morgenbolle, så jeg denne her starbucks Qandi latte caramel flavour sag. Og nu er det jo ingen hemmelighed at jeg er ny ud i kaffen. Og at det skal være sødt og ikke smage voldsomt af kaffe. Er du helt vild den er god. Så er der det her med den der telefonsælger.  Jeg ser mig selv som et forholdsvis åbent og venligt menneske. Normalt også over for telefonsælgere...  Men, den anden dag

Godt Nytår og en konkurrence

Håber i alle havde en god nytårsaften. Det havde vi. Vi var i gode venners lag, med masser af hygge og god mad i rigelige mængder. Vi fik hjorte carpaccio skudt af naboen til forret, Dernæst stod den på ryg fra samme dyr:-) og til dessert havde jeg lavet  Lones Bourbon tærte , som var intet mindre end formidabel. Nå men det er jo faktisk ved at være et år siden jeg startede bloggen. Og det skal selvfølgelig fejres med en konkurrence:-) Jeg har haft gang i en god chilidyrkning sidste år. Og nu har jeg jo fået mig et drivhus, så de små planter kan tage endnu mere af min tid.  Det her er de "overskudsfrø" af Chili, tomater og en enkelt agurk.  De står bare og venter på lidt kærlighed i form af jord, varme og vand.  Og som du måske kan ane, er det ikke de almindelig tomater som min interesse har fanget.  Her er "black Cherry", "pineapple" og "black from Tula" at finde  Og Chilier er simpelthen fantastiske små planter. B